Οἱ Ἅγιοι Πατέρες γιὰ τὴν ἐλεημοσύνη
Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος
Ἡ ἐλεημοσύνη δόθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸ ὡς ἐντολὴ τῆς ἀγάπης. Καλὴ εἶναι ἡ ἐλεημοσύνη, μὲ τὴν ὁποία φαίνεται πὼς διασκορπίζεται τὸ πλοῦτος, στὴ πραγματικότητα ὅμως συγκεντρώνεται, γιατί, ὅπως ἕνας ἀγρότης ποὺ δίδει στὴν γῆ καὶ στὴ συνέχεια συλλέγει σπόρους, ἔτσι καὶ ἡ ἐλεημοσύνη, φαίνεται πὼς προσφέρεται στοὺς ἄλλους, ἐνῷ πραγματικὰ ἀποκτᾶ αὐτὸς ποὺ ἔδωσε. Τὸ μέγεθος τῆς ἐλεημοσύνης δὲν ἐκτιμᾶται ἀνάλογα μὲ τὰ χρήματα, ἀλλὰ μὲ τὴ θέληση αὐτοῦ ποὺ προσφέρει... Ἡ γενναιοδωρία δὲν ἐκτιμᾶται ἀνάλογα μὲ τὸ μέγεθος τῆς δωρεᾶς, ἀλλὰ ἀνάλογα μὲ τὴν διάσταση ποὺ ἔχει τὸ δῶρο σὲ σχέση μὲ τὸ πλοῦτο τοῦ δωρητῆ. Βασίλισσα τῶν ἀρετῶν εἶναι ἡ ἐλεημοσύνη, ἡ ὁποία ὡς καλύτερο μέσο, ἀνοίγει γρήγορα τὶς πόρτες τοῦ οὐρανοῦ γιὰ τοὺς εὐσπλαχνικούς.
Ἡ ἐλεημοσύνη εἶναι μητέρα τῆς ἀγάπης, αὐτὴ εἶναι φάρμακο γιὰ τὰ ἁμαρτήματα μας, κάθαρση γιὰ τὴν ἀκαθαρσία τῆς ψυχῆς μας, κλίμακα στηριγμένη στὸν οὐρανό, αὐτὴ συνδέει τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ.
Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζινός
Ἡ ἐλεημοσύνη εἶναι μεγαλύτερη ἀπὸ ὅλες τὶς πράξεις, ἐπειδὴ σὲ μικρὴ τιμὴ ἀποκτᾶμε τὴν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν, γιὰ μικρὰ προσωρινὰ ἀγαθὰ λαμβάνουμε αἰώνια δόξα.
Σοφία Σειράχ
Πῦρ φλογιζόμενον ἀποσβέσει ὕδωρ, καὶ ἐλεημοσύνη ἐξιλάσεται ἁμαρτίας˙ ἡ ἐλεημοσύνη μένει εἰς τὸν αἰῶνα.
Ἡ ἐλεημοσύνη ποὺ προέρχεται ἀπὸ ἀδικία δὲν εἶναι ἐλεημοσύνη, ἀλλὰ σκληρότητα καὶ ἀπανθρωπιά, ἐπειδή, τί κέρδος ἔχουμε ἂν πάρουμε τὰ ροῦχα ἀπὸ ἕνα ἄτομο γιὰ νὰ ντυθεῖ ἄλλος; Ἔναρξη τῆς ἐλευμούνης πρέπει νὰ εἶναι ἡ ἀλληλεγγύη. Ὁ Κύριος θέλει ἀπὸ μᾶς αὐτὰ τὰ ἔργα τῆς ἐλεημοσύνης:
- νὰ δίδουμε τροφὴ στοὺς νηστικούς
- νὰ δίδουμε ποτὸ στοὺς διψῶντες
- νὰ δίδουμε ροῦχα στοὺς γυμνούς
- νὰ φιλοξενοῦμε τοὺς ξένους
- νὰ ἐπισκεπτόμαστε τοὺς ἄρρωστους
- νὰ παρηγοροῦμε τοὺς δυστυχισμένους
- νὰ βοηθᾶμε τοὺς φυλακισμένους
Στὰ ἔργα τῆς ἐλεημοσύνης περιλαμβάνονται καὶ τὰ ἔργα ποὺ γίνονται γιὰ τὴν πνευματικὴ καὶ ἠθικὴ ἐκπαίδευση καὶ βοήθεια τοῦ πλησίον. Ἡ ἐλεημοσύνη καλύπτει πλῆθος ἁμαρτιῶν. Αὐτή μας ἀπαλλάσσει ἀπὸ τὸν θάνατο.
Ἅγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως
Ὁ ἐλεήμονας δὲν κλείνει τὰ αὐτιά του μπροστὰ στὶς εὐχὲς τῶν φτωχῶν, ἀλλὰ βιάζεται νὰ τοὺς βοηθήσει. Ὅταν προφέρει σ’ αὐτὸν ποῦ εἶναι σὲ δυστύχημα, δίδει μὲ ἀγάπη καὶ συμπάθεια, καὶ ὅταν δίδει στὸν φτωχό, τὸ πρόσωπό του λάμπει, ἐπειδὴ ἡ καρδιά του χαίρεται γιὰ τὴν ἐλεημοσύνη. Καὶ ὁ ἐλεήμονας εἶναι ἀγαπημένος ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ σώζεται στὴν ἡμέρα τοῦ κινδύνου, διότι ὁ Θεὸς ἀγαπάει ἐκεῖνο ποὺ δίδει μὲ χαρά. Ὁ ἐλεήμονας κάνει ἐλεημοσύνη κρυφά, ἐπειδὴ ἡ καρδιά του ὁδηγεῖται ἀπὸ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον καὶ ὄχι ἀπὸ τὴν ἐπιθυμία γιὰ φήμη. Αὐτὸς δὲν χαίρεται γιὰ τὴν πολυτέλεια, ἀλλὰ γιὰ τὴν φιλανθρωπία του. Ἐπειδὴ αὐτὸς ζεῖ μὲ ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον καὶ ἡ ἀγάπη του ἐκφράζεται μέσα ἀπὸ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον.
Ὁ ἐλεήμονας δέχεται τὸν θλιμμένο, δὲν ἀποστρέφει τὰ μάτια του ἀπὸ αὐτὸν ποὺ εἶναι σὲ δυστύχημα, οὔτε τὸ πρόσωπό του ἀπὸ τοὺς φτωχούς, δὲν εἶναι σὲ ἀντίθεση νὰ ἐκτείνει τὸ χέρι του στὸν ἀδελφὸ ποὺ ζητάει. Στὸν πεινασμένο προσφέρει δικό του ψωμί, δίδει στοὺς διψῶντες, σκεπάζει τοὺς φτωχούς, ντύνει τοὺς γυμνούς, βοηθᾶ τοὺς πάσχοντες, ἐπισκέπτεται τοὺς φυλακισμένους καὶ φιλοξενεῖ τοὺς ξένους. Μοιράζεται γενναιόδωρα, ἐλπίζοντας στὸν Κύριο καὶ ἔτσι ἀποχτάει πλοῦτο στὸν οὐρανό. Ὁ ἐλεήμονας εἶναι σὰν καρποφόρο ἐλαιόδεντρο στὸν οἶκο τοῦ Θεοῦ, ποτὲ δὲν μένει χωρὶς ἐλπίδα στὸν Θεό, ἀλλὰ πάντα ἀνθίζει, καὶ μοιάζει μὲ αἰώνια ἀνθισμένο δέντρο καί, μὲ ζῆλο γιὰ τὴν γονιμότητά του, σὲ ὅλους καὶ σὲ κάθε στιγμὴ δωρίζει ἄφθονη ἐλεημοσύνη. Μακάριος εἶναι ὁ ἐλεήμονας, ὅτι αὐτὸς θὰ κληρονομήσει τὴν Βασιλεία, ἑτοιμασμένη ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τοῦ κόσμου. Ὁ Κύριος λέει στοὺς ἐλεήμονες: «δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ πάτρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου, ἐπείνασα γάρ, καὶ ἐδώκατέ μοὶ φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καὶ συνηγάγετέ με, γύμνός, καὶ περιεβάλετέ με, ἠσθένησα, καὶ ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῇ ἤμην, καὶ ἤλθετε πρός μὲ» (Μτ. 25, 34-36).
πηγή: bigorski.org.mk